آمانو: از توافق صورت گرفته استقبال می‌کنیم

یوکیا آمانو در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران با اعتقاد بر اینکه این توافق کار راستی‌آزمایی آژانس در ایران را تسهیل می‌کند ادامه داد: آژانس و ایران بر روی نقشه راهی تمرکز کرده‌اند که در آن یک جدول زمانی برای روشن شدن مسایل حل نشده بین ایران و آژانس در نظر گرفته شده است. …

یوکیا آمانو در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران با اعتقاد بر اینکه این توافق کار راستی‌آزمایی آژانس در ایران را تسهیل می‌کند ادامه داد: آژانس و ایران بر روی نقشه راهی تمرکز کرده‌اند که در آن یک جدول زمانی برای روشن شدن مسایل حل نشده بین ایران و آژانس در نظر گرفته شده است.

وی با تشکر از اعضای گروه ۱+۵ و ایران در بخشی از سخنان خود گفت: آژانس انرژی اتمی نیز پیشاپیش این لحظه‌ها کار سختی را انجام داده و زمانی که مسئولیت را در این سازمان بر عهده گرفتم اولویت من و آژانس این بود که فعالیت‌ هسته‌ای ایران را شفاف کنیم.

این مقام مسئول در آژانس بین المللی انرژی اتمی به همکاری ایران و آژانس در طی این سالها اشاره کرد و افزود: آژانس برای حل نگرانی‌ها از هیچ تلاشی برای تعامل با آژانس فروگذاری نکرد. از دیگر سو ما به مذاکره کنندگان نیز مشورت و کمک کردیم که این توافق به لحاظ فنی، توافقی محکم باشد.

آمانو با اشاره به فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس در ایران در طی سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: ما در این سال‌ها تجربه خوبی از فعالیت در ایران کسب کردیم که زمینه را برای فعالیت‌های آینده فراهم می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های آژانس براساس برنامه جامع اقدام مشترک گفت: ما از شورای حکام می‌خواهیم که امکانات لازم را در این ارتباط در اختیار ما بگذارد.

این مقام مسئول در آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه از تصمیم ایران برای اجرای پروتکل الحاقی استقبال می کنیم چرا که این پروتکل،‌ پروتکل قوی جهت راستی‌آزمایی است و امکانات بیشتری به آژانس می‌دهد گفت: در صورت اجرای چنین تصمیمی ایران به جرگه ۱۲۰ کشوری می‌پیوندد که این پروتکل را امضا کردند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به توافقی که با صالحی امضا کرده اشاره کرد و افزود: نقشه راهی که من و معاون رییس جمهور ایران آقای صالحی امضا کردیم چارچوب همکاری‌های ایران و آژانس را مشخص می‌کند و گام‌های لازم را برای شفاف کردن مسایل حل نشده ارائه می‌کند.

آمانو گفت: ما برآورد خود را در ارتباط با جنبه‌های احتمالی نظامی فعالیت‌های ایران در دسامبر ۲۰۱۵ به شورای حکام ارائه می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا