سولانا: بایداحساس غرورکنیم

در مقاله سولانا آمده است:’ امروز حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران ، روند مذاکراتی را به پایان رساند که ما اروپایی ها هنگامی که روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ، مذاکره کننده بود از آن حمایت کردیم. اتحادیه اروپا از همان آغاز در میز مذاکرات حضور داشت و این امر …

در مقاله سولانا آمده است:’ امروز حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران ، روند مذاکراتی را به پایان رساند که ما اروپایی ها هنگامی که روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ، مذاکره کننده بود از آن حمایت کردیم. اتحادیه اروپا از همان آغاز در میز مذاکرات حضور داشت و این امر باید به ما احساس غرور بسیاری دهد.’

وی افزود:’ در این زمان، اهمیت موفقیت را می شود از روی پیامدهایی که یک شکست می توانست در پی داشته باشد، اندازه گیری کرد. دست نیافتن به یک توافق به معنی ناتوانی در دستیابی به ثبات در خاورمیانه بود و با توجه به آنچه که در روزهای اخیر اتفاق افتاد ، به معنای شکست تقریبا تنها اجماعی بود که بین اعضای گروه ۵+۱ وجود داشت.

به عقیده سولانا ، شکست اجماع در مقابل مساله ای به این مهمی که گسترش اتمی است، در زمانی که به نظر می رسد وحدت شورای امنیت از دست رفته، وخامت بسیار حادی می بود.

رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: شرایط این توافقنامه که بعدها در یک بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درج خواهد شد ، ایران را مجبور می سازد به مدت ۱۵ سال ، غنی سازی اورانیوم را تا حداکثر ۳.۶۷ درصد (هنگامی که برای ساخت یک بمب اتمی نیاز به غنی سازی ۹۰ درصد است ) محدود کند و ذخایر اورانیوم و شمار سانتریفیوژ ها را کاهش دهد .

وی خاطرنشان کرد،دولت اوباما ۶۰ روز مهلت دارد که کنگره آمریکا این توافق را تصویب کند و با توجه به اینکه از ۲۹۰ رای مطمئن برخوردار است ، به نظر می رسد که حمایت از آن تضمین شده باشد .

سولانا نوشت : این توافق ، هرچندهسته ای است اما باید به معنی بهبودی در روابط بین آمریکا و ایران باشد که می تواند منجر به پیشرفت های بیشتری که در متن آن مندرج شده ، بشود . عادی سازی برنامه هسته ای ایران می تواند به گفتگوها با عربستان سعودی کمک کند و منجر به همکاری ها در مسائل کلیدی نظیر جنگ علیه داعش و همکاری در دیگر درگیری های منطقه شود .

ال پاییس افزود: برای بسیاری ، ایران می تواند پس از لغو تحریم ها ، به یک غول نظامی تبدیل شود. یاد آوری این نکته ضروری است که هزینه نظامی ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی ، ۱۵ میلیارد دلار بود که تقریبا ۹ درصد از هزینه ای است که کشورهای حوزه خلیج فارس برای این امر اختصاص داده بودند .عربستان سعودی ، به تنهایی بیش از ۱۰ برابر آن را خرج کرد و در این راستا ، لازم است همه چیز را در چشم انداز قرار دهیم .

سولانا در پایان ابراز داشت: من از موانعی که ممکن است رخ دهد آگاه هستم، اما یک توافق اجماعی، بدون شک بهترین راه است. پس از این تفاهم اولیه، یک امیدواری برای دستیابی به توافقات بسیار بیشتر به وجود می آید، هر چند که نیاز به زمان دارند ، برای ثبات منطقه حیاتی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا