سرنوشت تلخ زن بیمار در جراحی سقط جنین

این زن که «لیلا» نام دارد پس از طی مراحل قانونی و اجازه قضایی می‌توانست جنین خود را کورتاژ کند، به یکی از بیمارستان‌ها در چابهار رفت. ۵ آبان ماه سال گذشته لیلا با گرفتن رضایت نامه از همسرش راهی اتاق عمل شد تا جراحی سقط جنین صورت گیرد اما در هنگام عمل سزارین پارگی …

این زن که «لیلا» نام دارد پس از طی مراحل قانونی و اجازه قضایی می‌توانست جنین خود را کورتاژ کند، به یکی از بیمارستان‌ها در چابهار رفت.

۵ آبان ماه سال گذشته لیلا با گرفتن رضایت نامه از همسرش راهی اتاق عمل شد تا جراحی سقط جنین صورت گیرد اما در هنگام عمل سزارین پارگی رحم اتفاق افتاد و وی سریعاً به بخش مراقبت‌های ویژه انتقال یافت. این زن وقتی علت را جویا شد پزشک معالج، خونریزی را عامل این اتفاق دانست و پس از ۶ روز وی را ترخیص کرد.  در کمتر از یک هفته پس از مرخصی بار دیگر زن جوان در حالی که به همراه مادرش در خانه بود دچار عارضه شدید خونریزی شد و در سرویس بهداشتی بی‌هوش روی زمین افتاد و دندان‌هایش در این حادثه شکست. با بروز این حادثه مادر دلنگران سریعاً با اورژانس تماس گرفت و وی دوباره به بیمارستان انتقال یافت.

شوهر لیلا وقتی علت را از پزشکان جویا شد آنها گفتند این امری پیش پا افتاده است که با مصرف آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شود اما از آنجایی که روز به روز حال لیلا بدتر می‌شد پزشکان برای اطمینان خاطر این زوج دستور یک سونوگرافی رنگی را دادند. بدین ترتیب لیلا با همسرش برای درمان راهی تهران شد که بار دیگر این زن جوان دچار خونریزی شدید شد و از آنجایی که لیلا از سوی پزشک دیگری جراحی شده بود هیچ پزشکی حاضر نبود وی را بار دیگر عمل کند تا اینکه لیلا به بیمارستان آموزشی – تخصصی شریعتی انتقال یافت و در بخش زنان و زایمان بستری شد. پزشکان وقتی در جریان حال این زن مسافر قرار گرفتند متوجه شدند که علت خونریزی، وجود بقایای جفت در رحم مادر به دلیل سقط نشدن صحیح بوده که همین باعث غیرقابل کنترل شدن خونریزی بود. بدین ترتیب برای نجات جان لیلا وی باید بار دیگر زیر تیغ جراحی می‌رفت تا عمل هیسترکتومی – برداشتن رحم – صورت گیرد. پس از تلاش‌های پزشکان این عمل با موفقیت انجام شد و وی ۹ روز بعد از بیمارستان مرخص شد اما به دلیل عفونت سیستم دفاعی وی همچنان تحت درمان پزشکان قرار گرفت.

شکایت از سوی شوهر
حسینی، شوهر لیلا در شرح جزئیات این ماجرا به شوک گفت: متأسفانه پزشک معالج همسرم در شهر چابهار به دلیل بی‌دقتی و بی‌توجهی همسرم را با مشکلات جدی جسمی و روحی روبه‌رو کرد که مدارک سونو و جواب پاتولوژی گواه هستند. به همین خاطر با داشتن مدارک محکمه پسند و خطای پزشک به شهر چابهار رفتم و در دادسرای عمومی انقلاب چابهار پرونده شکایت را تشکیل دادم. پرونده‌ام روز ۲۷ بهمن ماه سال گذشته به نظام پزشکی چابهار ارسال شد. اما در جلسه رسیدگی هیأت بدوی اعلام شد که وجود بقایای جفت در رحم مادر امری طبیعی است و این باعث عمل هیسترکتومی نمی‌شود.

حسینی ادامه داد: با اینکه کیفرخواست علیه پزشک صادر شده بود اما رسیدگی به این پرونده طولانی شد. با توجه به اینکه عمل کورتاژ در مرحله اول در بیمارستان چابهار صورت گرفته بود جهت گرفتن مدارک پزشکی همسرم به بیمارستان رفتم. وقتی خواستم مدارک پزشکی را از بایگانی بگیرم متوجه شدم در برگه رضایت نامه اولی که به صورت چاپی بود و من برای سقط جنین امضا کرده بودم نوشته شده است رضایت همسر جهت عمل هیسترکتومی! که آن اصلاً وجود نداشت چرا که این عمل و رضایت نامه را من در تهران برای عمل مجدد همسرم امضا کردم.

این مرد به شوک گفت: خدا را شکر که با همه سختی‌ها همسرم زنده ماند هرچند که شرایط خیلی مساعدی ندارد و فرزند کوچکم نیز به خاطر این مشکلات آسیب دیده است. در این مدت بدترین روزهای زندگی‌مان را گذراندیم و حتی برای تهیه مخارج بیمارستان با مشکلات فراوانی روبه‌رو شدیم و حالا که پیگیر این ماجرا هستیم متأسفانه هیچ کس پاسخگوی ما نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا