«تلسترا» و« اریکسون» به دنبال نسل پنجم شبکه تلفن همراه

موبنا – درحال حاضر اتصال به اینترنت با استفاده از ۴G (نسل چهارم شبکه تلفن همراه) و یک تلفن هوشمند مناسب، سرعتی ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از ارتباط اینترنتی ADSL2+ برون‌شهری فراهم کرده است، اما اگر می‌شد به پهنای باند ۵۰۰ برابر امروزی رسید، چه می‌شد؟ به سوی ۵G تلسترا با مشارکت اریکسون، در …

موبنا – درحال حاضر اتصال به اینترنت با استفاده از ۴G (نسل چهارم شبکه تلفن همراه) و یک تلفن هوشمند مناسب، سرعتی ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از ارتباط اینترنتی ADSL2+ برون‌شهری فراهم کرده است، اما اگر می‌شد به پهنای باند ۵۰۰ برابر امروزی رسید، چه می‌شد؟

به سوی ۵G

تلسترا با مشارکت اریکسون، در حال آزمایش اینترنت پرسرعت دنیای آینده با استفاده از فناوری ۵G (نسل پنجم شبکه تلفن همراه) هستند. البته گسترش هر فناوری به طور متوسط حدود پنج سال طول می‌کشد. با این حال این دو شرکت آزمایش‌های خود را به جای استفاده از آزمایشگاه و شرایط کاملا کنترل‌شده، روی شبکه‌های تجاری موجود انجام می‌دهند. سرعت فعلی با استفاده از پنج کانال و به یمن وجود تراکم ۱۰۰ مگاهرتز ۴G، یک گیگابایت در ثانیه است. مشکل موجود با این روش این است که کاربران هنگام استفاده، در طیف و کانال‌ها با هم مشترک هستند و وقتی فردی بتواند سرعت یک گیگابایتی را به سمت خود جذب کند، باقی کاربران با پهنای باند کمی مواجه می‌شوند. راه‌حل این مشکل، استفاده از تجهیزات ارتقا یافته و بخش وسیع‌تری از طیف بیسیم است. البته این کار هنگام آزمایش چندان سخت نیست، اما وقتی به میلیون‌ها کاربر می‌رسد، قضیه کمی پیچیده‌تر می‌شود. یک گیگابایت سرعت فوق‌العاده‌ای است. البته اکنون کاربران تلسترا با استفاده از تلفن هوشمند ۴GX به یکی از سریع‌ترین شبکه‌های اینترنت دنیا دست یافته‌اند که سرعت ۴۵۰ مگابایت در ثانیه دارد، اما وقتی صدها کاربر همزمان شروع به استفاده کنند، به چنین سرعتی دسترسی نخواهند داشت.

منبع: جام‌جم  |  نویسنده: نادیا زکالوند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا