بررسی تبلت Galaxy Note 8 سامسونگ

موبنا، لیلا محمدنظامی – به گزارش خبرنگار موبنا، ساخت این تبلت تفاوت خاصی نکرده و جنس پلاستیکی بدنه در این تبلت هم تکرار گشته است. در کل در طراحی مدل جدید سامسونگ، شباهت‌های بسیاری را با دیگر تبلت های ساخت این کمپانی مشاهده می‌نماییم. ابعاد آن ۱۳۶×۲۱۱ میلی‌متر و قطر آن نیز حدود ۸ میلی …

موبنا، لیلا محمدنظامی – به گزارش خبرنگار موبنا، ساخت این تبلت تفاوت خاصی نکرده و جنس پلاستیکی بدنه در این تبلت هم تکرار گشته است. در کل در طراحی مدل جدید سامسونگ، شباهت‌های بسیاری را با دیگر تبلت های ساخت این کمپانی مشاهده می‌نماییم.
ابعاد آن ۱۳۶×۲۱۱ میلی‌متر و قطر آن نیز حدود ۸ میلی متر است. وزن آن نیز ۳۳۸ گرم است که در مقایسه با بدنه پلاستیکی آن، به نسبت دیگر تبلت های سری Galaxy مقداری سنگین نیز به نظر می‌رسد.
در ضمن، قاب دور تبلت مقداری ضخیم است طوری که باعث گردیده این دستگاه از دستگاه های مشابه مقداری بزرگ‌تر باشد.
اما بر خلاف Note 10.1 که یک تبلت افقی است، طراحی این تبلت به صورت عمودیست.
بر روی لبه بالایی دستگاه، جک ۳.۵ میلی متری هدفون وجود دارد.
بر روی لبه سمت راست نیز، کلید پاور، کلید کنترل صدا، شکاف قرار گیری قلم و سنسور مادون قرمز تعبیه شده‌اند.
SamsungGalaxyNote8.002
اما لبه زیرین محل قرار گیری بلندگوها و درگاه microUSB است. در ضمن، بر روی لبه راست دستگاه نیز، شکاف سیم کارت و کارت حافظه قرار گرفته‌اند که توسط در پوشی پوشانده شده‌اند.
در نمای جلویی تبلت، دوربین ۱.۳ مگاپیکسلی جهت مکالمات تصویری به همراه سنسورها و البته کلید فیزیکی Home و دو کلید خازنی در طرفین آن به چشم می‌خورند و در آخر هم دوربین ۵ مگاپیکسلی این تبلت که به همراه لوگوی سامسونگ در قسمت پشتی آن خودنمایی می‌کند.
نکته منفی دیگری که در مورد طراحی این گوشی یافتیم، دوربین خارج از بدنه آن است. این طراحی دو ایراد را برای دوربین به وجود می‌آورد. اول اینکه با قرار دادن گوشی بر روی سطوح مختلف، احتمال خط افتادن بر روی شیشه روی لنز بسیار زیاد است. دوم اینکه در صورت به زمین خوردن دستگاه،احتمالا لنز دوربین آن خواهد شکست که این یک اشتباه غیر قابل جبران است.
در نهایت می‌توان نقطه ضعف اصلی این تبلت را در طراحی و ساخت آن دانست، جائیکه از یک تبلت با این امکانات و قدرت، انتظار بیشتری می‌رفت ولی توسط سامسونگ برآورده نشد.
منصفانه نیست اگر بگوییم ساخت Galaxy Note 8 بی کیفیت یا نا امید کننده است، ولی برای قرار گرفتن در بین تبلت های برتر دنیا، کمی ضعیف است.
در مقابل رقبایی مانند iPad mini یا Nexus 7 و یا حتی FonePad، از نظر کیفیت ساخت باید Note 8 را در آخرین رده قرار دهیم.
صفحه نمایش
صفحه نمایش ۸ اینچی تبلت جدید سامسونگ از نوع TFT می‌باشد که تصاویر را با دقت ۸۰۰×۱۲۸۰ پیکسل نمایش می‌دهد.
این دقت برای اینکه از نگاه کردن و کار کردن با آن نهایت لذت را ببرید کافیست.
شفافیت رنگ‌ها بسیار مناسب و رنگ‌ها بسیار عمیق و خوب نمایش داده می‌شوند. روشنایی صفحه نمایش نیز عالیست. همچنین دید در زوایای مختلف آن کاملا خوب به نظر می‌رسد.
البته تراکم پیکسلی ۱۸۹ppi آن در مقایسه با تبلت های برتر دنیا مقداری پایین‌تر است و جزو بهترین‌ها نیست.
با اینکه صفحه نمایش Note 8 در مقایسه با بسیاری از رقبایش خیلی فوق‌العاده نیست و حتی از Note 10.1 نیز ضعیف‌تر است، اما در کل عملکرد آن بسیار خوب و مناسب است که رضایت کاربر را جلب می‌نماید.
NOTE8
دوربین
احتمالا کمتر کسی را می‌بینید که تبلت ۱۰.۱ اینچی را در مقابل خود نگه داشته و دارد از طبیعت عکاسی می‌کند. برای علاقه‌مندان به عکاسی دستگاه های به مراتب کوچکتر، سبک‌تر و صد البته با کیفیت‌تری وجود دارد.
اما وجود دوربین بر روی تبلت بیشتر در جهت انجام مکالمات تصویری می‌باشد. Note 8 هم دارای یک دوربین اصلی ۵ مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین ۱.۳ مگاپیکسلی در جلو می‌باشد که البته کیفیت فیلم برداری دوربین پشتی HD است.
دوربین جلویی که صرفا جهت مکالمات تصویری تعبیه شده و چندان مناسب عکاسی نیست. اما در مورد دوربین اصلی دستگاه باید بگوییم که کیفیت عکس‌های قابل قبولی را ارائه می‌دهد و حتی در مقایسه با دیگر دوربین‌های ۵ مگاپیکسلی به کار رفته در گوشی‌های هوشمند و تبلت ها نیز عملکرد مناسب‌تری را از آن شاهد بودیم که می‌توان آن‌را در بین برترین دوربین‌های قرار گرفته بر روی تبلت ها دانست.
البته در مقایسه با iPad 3 چندان شانسی برای برتری دوربین Note 8 وجود ندارد اما در کل عملکرد دوربین بسیار خوب توصیف می‌شود.
سخت افزار و نرم افزار
از نظر سخت افزاری این تبلت بی نقص به نظر می‌رسد؛ پردازنده ۱.۶ گیگاهرتزی ۴ هسته ای به کار رفته در آن که مانند مدل‌های قبلیش از نوع Exynos می‌باشد و البته ۲۰۰ مگاهرتز قوی‌تر است به همراه ۲ گیگابایت حافظه رم به شما این قابلیت را می‌دهد که از تمامی امکانات نرم افزاری موجود برای سیستم عامل اندروید به راحتی استفاده کرد.
یک پردازشگر گرافیکی ARM Mali-400MP هم به این سخت افزار قدرتمند کمک می‌کند که حتی کارهای گرافیکی و سنگین‌ترین بازی‌ها را هم به راحتی پردازش کند.
لازم به ذکر است که Note 8 در دو ظرفیت ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی تولید گردیده که البته آن‌ها نیز قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه microSD را دارند، بنابراین هیچ نگرانی بابت حافظه جهت ذخیره اطلاعات نخواهید داشت.
در ضمن، با وجود پشتیبانی این تبلت از سیم کارت، می‌توانید با آن مکالمه و ارسال SMS را نیز انجام دهید که مزیت بسیار بزرگیست.
سیستم عامل منتخب سامسونگ برای این تبلت نسخه ۴.۱.۲ از سیستم عامل اندروید است. این نسخه یکی از جدیدترین نسخ این سیستم عامل است که سامسونگ برای Note 8 انتخاب نموده.
رابط کاربری دستگاه اما بسیار شبیه به رابط کاربری موجود بر روی گوشی‌ها و تبلت های سطح بالای سامسونگ است که یکی از بهترین رابط کاربری‌های موجود بر روی گجت هاست.
در ضمن، وجود سخت افزار بسیار قدرتمند نیز مزید بر علت است که همه چیز در این تبلت بسیار روان صورت پذیرد.
امکانات نرم افزاری مختلف سامسونگ مانند Pop Up Play و Smart Stay نیز بر روی این تبلت وجود دارد. اما قابلیت اجرای همزمان دو برنامه در این تبلت به بهترین شکل به اجرا در آمده است.
این قابلیت که عملکردی بسیار قابل ستایش دارد بدین صورت است که می‌توانید صفحه نمایش را به ۲ تکه تقسیم نمایید و از هر تکه جهت اجرای یک برنامه استفاده کنید.
البته متاسفانه ابن قابلیت در مورد تمامی برنامه‌ها کاربرد ندارد و تعدادی از برنامه‌ها از جمله S-Note ، مرورگر، ویدئوپلیر و آفیس را شامل می‌شود که امیدواریم در نسخه های بعدی سیستم عامل، سامسونگ این نقیصه را نیز برطرف نماید.
سامسونگ همچنین برنامه های زیادی را به صورت پیش فرض بر روی تبلت خود قرار داده است، برنامه‌هایی مانند S Note ، S Planner ، شبکه های اجتماعی، شبکه های موزیک ، آفیس ، ویدیوپلیر ، All Share و …
در توضیح تعدادی از برنامه های پیش فرض سامسونگ باید بگوییم که برنامه S Note برنامه ایست که به شما در طراحی کارت با تعدادی قالب پیش فرض کمک می‌کند که می‌توانید آن‌ها را در قالب فایل PDF ذخیره نمایید. همچنین یک برنامه بسیار کاربردی در جهت ارائه نیز می‌باشد.
برنامه S Planner همان‌طور که از اسم آن می‌توان متوجه شد یک برنامه تقویم بسیار کارآمد است که به شما در برنامه ریزی‌هایتان کمک شایانی می‌نماید.
نکته بسیار مفید این برنامه قابلیت به روز رسانی آن با تقویم فیسبوکتان است که خیلی از مواردی که خودتان هم یادتان نباشد را به شما یاد آوری می‌کند.
مسلما وقتی همچین تبلتی می‌خرید یکی از لذت بخش ترین کارها با آن برای شما می‌تواند گشت و گذار در اینترنت باشد. با پشتیبانی این تبلت از تمامی تکنولوژی‌های اتصال به اینترنت مانند ۳G ، Wi-Fi و غیره و وجود سخت افزار مناسب و سیستم عامل اندروید، حداکثر سرعت مرورگری را با این تبلت تجربه خواهید نمود.
ضمنا سامسونگ در Note 8 از سریع‌ترین مرورگر دنیا یعنی کروم استفاده نموده است. وجود فلش پلیر بر روی اندروید ۴ باعث می‌شود که فیلم‌ها و بازی‌های فلش هم بدون هیچ مشکلی نمایش داده شوند.
در سمت چپ رابط کاربری نیز یک منو وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان به راحتی به تعدادی از برنامه‌ها دسترسی داشت. اما صفحه کلید مجازی این تبلت نیز بسیار راحت و کاربردیست که تایپ با آن به راحتی صورت می‌پذیرد.
اما نکته منفی نرم افزار های این تبلت، عدم وجود فوتوشاپ لمسی بر روی این دستگاه است که مشخص نیست چرا سامسونگ بر روی این مدل قرار نداده.
شاید خواسته با این کار کماکان Note 10.1 را خاص نگه دارد. موزیک پلیر و ویدئو پلیر این دستگاه نیز پلیر استاندارد سامسونگ است که کیفیت متوسطی را داراست و عملکرد قابل قبولی دارد.
سامسونگ با قرار دادن یک باتری ۴۶۰۰ میلی آمپری بر روی تبلت جدید خود، خیال کاربران را از جهت شارژ دهی آن تا حدودی راحت نموده است.
با وجود این باتری شما می‌توانید با مصرف عادی برای بیشتر از ۱ روز بدون نیاز به شارژ مجدد از تبلتتان استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا