از فروش كودكان تا زندگي با ۵۰مرد معتاد

سندوس محمدي: پس از اينكه رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر تهران از فروش نوزادان آن هم با قيمت نازل خبر داد، رئيس پليس پايتخت، معاون زنان و خانواده رئيس جمهور و… نيز به اين ماجرا واكنش نشان داده و قول پيگيري دادند. يك مناظره تلويزيوني ابعاد تازه‌اي از اين آسيب خطرناك را روشن ساخته است. …

سندوس محمدي: پس از اينكه رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر تهران از فروش نوزادان آن هم با قيمت نازل خبر داد، رئيس پليس پايتخت، معاون زنان و خانواده رئيس جمهور و… نيز به اين ماجرا واكنش نشان داده و قول پيگيري دادند. يك مناظره تلويزيوني ابعاد تازه‌اي از اين آسيب خطرناك را روشن ساخته است.
بمب خبري فروش كودك زماني تركيده شد كه فاطمه دانشور، رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر در دويست و سومين جلسه شوراي شهر ضمن انتقاد از عملكرد سازمان بهزيستي جهت واگذاري كودكان به خانواده‌هاي متقاضي، تأكيد كرد: «اين اقدام سازمان بهزيستي و سخت‌گيري اين سازمان منجر به رونق فروش كودك در شهر شده است.» اما اين گفته پايان ماجرا نبود، بلكه يك سري اظهارنظرها و واكنش‌ها را به همراه داشت كه زواياي تازه‌اي از ماجرا را مطرح كردند. دانشور يك هفته بعد از سخنراني جنجالي‌اش در شورا زواياي بيشتري از اين ماجرا را مطرح كرد. او با تأكيد بر خريد و فروش نوزادان در اطراف برخي بيمارستان‌هاي جنوب تهران گفت: «اين كودكان به دليل بيماري‌هاي مختلف بين ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش مي‌رسند.» به گزارش فارس، او خاطرنشان كرد: «نوزاداني كه توسط مادران معتاد و كارتن‌خواب متولد مي‌شوند توسط باندهاي مختلف اعم از متكديان خريداري مي‌شود كه به دليل بيماري هاي بسيار اين كودكان و عدم نگهداري صحيح اين بچه‌ها هم عمر زيادي ندارند.» يك روز بعد از اين اظهارنظر حسين ساجدي‌نيا، فرمانده انتظامي‌تهران بزرگ در واكنش به گزارش ارائه شده از سوي دانشور، عضو شوراي شهر تهران درباره خريد و فروش نوزادان در اطراف برخي از بيمارستان هاي جنوب پايتخت به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان گفت: «اين موضوع قابل بررسي است. من از همين جا از سركار خانم دانشور تقاضا مي‌كنم اگر آماري از خريد و فروش نوزادان دارند يا اطلاعي از وجود باندهاي زيرزميني براي قاچاق نوزادان در دست دارند، حتما آمار را به ماموران پليس ارائه دهند، زيرا اين موضوع كاملا پليسي و قابل پيگيري است.» در هفته گذشته شهيندخت مولاوردي معاون زنان و و خانواده رئیس جمهوري هم به خبر فروش نوزادان توسط مادران معتاد و كارتن خواب در تهران واكنش نشان داد و گفت: «ما غيررسمي‌ اين اخبار را شنيده بوديم و الان نيز از طرف يكي از اعضاي شوراي شهر اين موضوع مطرح شده و ناجا هم اعلام كرده كه مساله را پيگيري مي‌كند. ما نيز پيگير اين موضوع هستیم تا در صورت صحت خبر اقدامات خود را انجام دهيم.»
 تازه نبودن موضوع فروش كودكان
اين ماجرا روز پنجشنبه ابعاد تازه‌اي يافت زماني كه رئيس كميسون اجتماعي شوراي شهر در آنتن زنده تلويزيون اعلام كرد زني را مي‌شناسند كه فرزندش را فروخته و با ۵۰ مرد در يك خانه مجردي زندگي مي‌كند. در اين مناظره تلويزيوني فاطمه دانشور افزود: «موضوع فروش كودكان، موضوع تازه نيست و اين پديده را بارها و بارها شاهد بودم كه در اقصي نقاط كشور به‌ويژه در تهران اتفاق افتاده. در شوراي شهر كه وارد شدم عيني تر اينها را ديدم.» او با بيان اينكه پيگير اين مساله بوده است تصريح كرد: «از طريق مسئولان پيگير بودم. دو ماه پيش آمار اينها زياد شد. ماموران شهرداري متكدي اي را گرفتند كه بچه‌ای را در بغل داشت كه سه روز بود فوت شده بود و هنوز با آن داشت گدايي مي‌كرد.» دانشور گفت: پليس نمي‌تواند به تنهايي اين مشكل را حل كند. بعد از سخنان دانشور، فرمانده انتظامي‌ تهران بزرگ وارد اين گفت‌وگو شد و با بيان اينكه هر دفعه از طرف صدا و سيما كسي صحبت مي‌كند، مسائلي را مطرح مي‌كند ولي بعد كسي پيگيري نمي‌كند، گفت: «اطلاعات در اين زمينه به دست ما نرسيده است. اگر اطلاعات به پليس برسد سريعا رسيدگي مي‌شود.»
 آمارها كجا هستند؟
معاون اجتماعي بهزيستي هم در اين مناظره حاضر شد و با بيان اينكه بحث سختگيري‌هايشان را قبول ندارد، گفت: «از تعداد بچه‌هايي كه در سال پذيرش مي‌كنيم، حدود ۸۵ درصد پدر و مادر مشخص و در اصل سرپرست غير موثر دارند. به اين راحتي نمي‌توانيم اينها را واگذار كنيم. براي هر بچه كه قابل واگذاري است هفت خانواده متقاضي داريم كه بايد اينها را از لحاظ مختلف بررسي كنيم. بخشي از اين بررسي‌ها را نيز قوه قضائیه انجام مي‌دهد.» حبيب‌ا… مسعودي فريد با بيان اينكه با بايد ديد چرا افراد مي‌خواهند بچه‌شان را بفروشند، افزود: «عامل اول، اعتياد است. عوامل ديگر هم مسائل اقتصادي است. درباره اين خانم‌ها، عامل اصلي اعتياد است كه توان فكر كردن را از آنان مي‌گيرد.» او با بيان اينكه آمار دقيقي در اين زمينه در دست بهزيستي نيست، افزود: «اين آمار نبايد دست بهزيستي باشد. بايد نيروي انتظامي‌و قوه قضائیه داشته باشد.» بعد از اين اظهارات معاون دادستان كل كشور وارد اين گفت‌وگو شد و گفت: «دستگاه‌هاي متولي كه وظيفه جمع‌آوري كودكان خياباني و بي‌سرپرست را دارند، مانند بهزيستي بايد آمار را داشته باشند.» حسين ذبحي درباره تصويب لايحه كودكان كه مي‌تواند به حل مشكلات كودكان كمك كند، گفت: «لوايحي كه از قوه قضائیه ارسال مي‌شود پيگيري ما را به دنبال دارد. تصويب قوانين بهتر، راهگشا خواهد بود ولي اين به اين معني نيست كه در حال حاضر ما قانون نداريم.»
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا