پوتین، باز هم میزبان پسر ملک سلمان

روزنامۀ کمرسانت از منابع دیپلماتیک سعودی مطلع شد که قرار است روز یکشنبه محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی از روسیه دیدار به عمل آورده و در سوچی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ملاقات کند. این دومین سفر سال جاری پسر ملک سلمان به روسیه است که این بار همزمان با عملیات جنگی …

روزنامۀ کمرسانت از منابع دیپلماتیک سعودی مطلع شد که قرار است روز یکشنبه محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی از روسیه دیدار به عمل آورده و در سوچی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ملاقات کند.

این دومین سفر سال جاری پسر ملک سلمان به روسیه است که این بار همزمان با عملیات جنگی روسیه در سوریه برگزار می شود. یادآوری می شود که محمد بن سلمان در ماه ژوئن در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ شرکت کرده بود. سفر مذکور در شرایط تحریم مجمع از سوی سیاستمداران و تجار غرب نشان داده بود که عربستان سعودی که نزدیک ترین متحد ایالات متحده در خلیج فارس است، حاضر است بدون دنباله روی از غرب، در روابط با مسکو دستور روز جداگانه ای طراحی نماید.

اولین نشانه های بهبود روابط بین دو کشور که به خاطر اختلاف نظر درباره آینده رژیم حاکم بر دمشق تیره شده بود، با آغاز عملیات جنگی روسیه در سوریه مورد آزمایش سخت جدیدی قرار گرفت. در این رابطه اظهارات نسبتاً تند عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی درباره بی آتیه بودن حکومت اسد و نیز فتوای ضد روسی علمای سعودی آورده شده است. ولی سفر قریب الوقوع وزیر دفاع عربستان سعودی حاکی از آن است که ریاض مایل است به منظور اجتناب از خنثی شدن توافقات ماههای اخیر تلاش جدیدی به عمل آورد.

گفتنی است هفته گذشته عادل الجبیر در مصاحبه با روزنامه الحیات گفته بود که روابط دوجانبه نباید گروگان اختلاف نظرها درباره سوریه و صادرات تسلیحات روسی به ایران شود چرا که دو کشور منافع مشترک اقتصادی و حسن تفاهم در زمینه مسأله فلسطین دارند.

کمرسانت در ادامه می افزاید: کارشناسان روس معتقدند که محمد بن سلمان در این سفر دو هدف را دنبال می کند: تعیین مشخص تر چارچوب مثبت روابط بازرگانی – اقتصادی و نزدیکی مواضع طرفین درباره حل و فصل سیاسی اوضاع سوریه. این در حالی است که کنستانتین دودارف خاورشناس روس و نویسنده کتاب “عربستان سعودی: قرن ۲۱ در مهد اسلام” این سفر را به عنوان تأکید بر سیاست جدید ریاض در جهت توسعه روابط با روسیه، صرف نظر از اختلاف نظر درباره برخی مسایل سیاست خارجی می داند.

گفته می شود سفر پادشاه عربستان سعودی به روسیه نیز هنوز لغو نشده است. تدارک آن سفر نیز می تواند یکی از موضوعات مذاکرات میان پسر ملک سلمان با مقامات سعودی باشد. گریگوری کاساچف پروفسور دانشگاه دولتی علوم انسانی معتقد است که سفر ملک سلمان به روسیه می تواند به یک شرط صورت بگیرد و آن توافق اصولی با محمد بن سلمان درباره شرایط ادامه ریاست جمهوری بشار اسد و کنار رفتن بعدی وی می باشد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا