۵ مزیت ایران برای سرمایه گذاران خارجی

اکبر ترکان در دیدار با هیات اقتصادی آلمان در محل هتل هما، افزود: جمهوری اسلامی ایران در برخی از زمینه ها دارای مزیت اقتصادی است که این موضوع می تواند باعث سهولت سرمایه گذاری خارجی در ایران شود. گزارش ایرنا به مشاور رئیس جمهوری با بیان آنکه ایران در پنج حوزه خودروسازی، پتروشیمی، برق، فولاد …

اکبر ترکان در دیدار با هیات اقتصادی آلمان در محل هتل هما، افزود: جمهوری اسلامی ایران در برخی از زمینه ها دارای مزیت اقتصادی است که این موضوع می تواند باعث سهولت سرمایه گذاری خارجی در ایران شود.
گزارش ایرنا به مشاور رئیس جمهوری با بیان آنکه ایران در پنج حوزه خودروسازی، پتروشیمی، برق، فولاد و سیمان دارای مزیت نسبی است، اظهار داشت: ایران در حوزه خودرو دارای مزیت است و به کشوری نظیر آلمان که در صنعت خودروسازی پیشرفت چشمگیری دارد برای همکاری بیشتر خوشآمد می گوید.
وی مزیت صنعت پتروشیمی را استفاده از گاز طبیعی دانست و گفت: به دلیل وجود ذخایر گاز طبیعی، صنعت پتروشیمی ایران از گاز طبیعی استفاده می کند. گاز طبیعی ایران ٦ درصد متان دارد و جداسازی اتان از متان توسعه پتروشیمی را رونق می دهد.
ترکان مزیت صنعت برق را شامل همه بخش ها دانست و افزود: در صنعت برق توان مهندسی طراحی و ظرفیت ساخت تجهیزات را داریم و همواره از مشارکت شرکت آلمانی زیمنس بهره مند شده ایم و از این همکاری بسیار خوشحالیم.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، مزیت بخش فولاد را استفاده از گاز ارزان در تولید ذکر کرد و گفت: تولید فولاد زمینه ساز صنعت روبه رشد ایران است، البته این در حالی است که ایران در صنعت سیمان نیز دارای مزیت نسبی است.
وی عمر تعاملات اقتصادی ایران و آلمان را ٨٠ سال عنوان کرد و گفت: امیدوارم با رفع تحریم ها که بزودی اتفاق می افتد رابطه دو کشور توسعه یابد و اقتصاد ایران از گسترش همکاری میان دو کشور استقبال می کند.
** حجم مبادلات ایران و آلمان به یک ششم رسید
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست گفت: حجم مبادلات اقتصادی ایران و آلمان در دوران تحریم از سالانه ۱۲ میلیارد دلار به ۲ میلیارد دلار تقلیل یافت.
محمد خزاعی افزود: سیاست خارجی ایران همواره بر تعامل سازنده با دیگر کشورها است به ویژه کشورهایی که به شکل سنتی و تاریخی با ایران دارای روابط می باشند.
رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران ادامه داد: آلمان همواره به دلیل فناوری پیشرفته کشور خوشنامی در ایران است اما متاسفانه با کاهش حجم مبادلات اقتصادی میان دو کشور بسیاری از شرکت های آلمانی متضرر شدند.
خزاعی گفت: با رخدادهای مثبتی که در فضای بین المللی برای ایران انجام شده تعامل با دیگر کشورها و همچنین جذب سرمایه گذاری افزایش می یابد.به گفته وی، در ایران به سرمایه گذاری خارجی به عنوان عامل رشد و توسعه اقتصادی نگاه و به آن خوشآمد گفته می شود زیرا با خود ارزش افزوده می آورد.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری خارجی در ایران در تمام بخش ها آزاد است و هیچ بخش ممنوعه ای برای سرمایه گذاری نداریم. همچنین تمام ریسک های سیاسی برای سرمایه گذاری در ایران توسط دولت تضمین می شود و هیچ محدودیتی از نظر درصد سرمایه گذاری وجود ندارد.
معاون وزیر اقتصاد افزود: در برخی از بخش های اقتصادی نظیر مناطق آزاد، معافیت هایی برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است که از آن جمله می توان به معافیت مالیاتی اشاره کرد.
خزاعی اضافه کرد: مشکلی در خصوص تملک زمین برای سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد و در صورتی که شرکتی در ایران به ثبت برسد می توان زمین در اختیار سرمایه گذار قرار داد.
وی با اشاره به برنامه ششم توسعه که هم اکنون در حال تدوین است، گفت: در این برنامه بر جذب منابع مالی، گسترش همکاری های اقتصادی و جذب سرمایه گذاری های خارجی تاکید شده است.
وی خطاب یه وزیر کار و حمل و نقل آلمان و همچنین هیات همراه وی، اظهار داشت: ایران هیچگاه موضع آلمان در دوره تحریم را فراموش نمی کند. شرکت های حاضر در این نشست هر برنامه ای که دارند در صورت سرمایه گذاری باید در وهله نخست به سازمان سرمایه گذاری مراجعه کنند.
** علاقه مندی شرکت های آلمانی برای سرمایه گذاری در ایران
سپس اولاف لیس وزیر ایالتی اقتصاد، کار و حمل ونقل نیدر زاکسن نیز گفت: شرکت های آلمانی که به ایران آمده اند همگی علاقمند به سرمایه گذاری در ایران هستند.
وی از سفر به ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت بازار خوبی برای اقتصاد آلمان و این در حالی است که ایران دارای نیروی انسانی ماهر و همچنین ثبات و آرامش است که همه اینها ایجاد امیدواری را افزایش می دهد.
لیس ایران را پل ارتباطی با منطقه خاورمیانه عنوان کرد و گفت: تعامل با ایران موجب می شود که بتوانیم همکاری های خود را با جمعیت ۳۰۰ میلیونی منطقه افزایش دهیم.
وی اظهار داشت: بعد از برجام تاکنون دو هیات آلمانی به ایران سفر کرده اند و هم اکنون ۱۰۰ عضو در هیات آلمانی حضور و علاقه زیادی به سرمایه گذاری در ایران دارند.
وزیر ایالتی اقتصاد، کار و حمل و نقل نیدر زاکسن گفت: شرکت هایی که در این هیات هستند آماده سرمایه گذاری در بخش های صنایع غذایی، انرژی، کشاورزی و بسیاری دیگر از حوزه ها را دارند.
وی در خصوص حضور شرکت گردشگری در هیات اقتصادی گفت: بسیاری از آلمانی ها دوست دارند به ایران سفر کنند که می توان صنعت گردشگری را در ایران توسعه داد.
وی درباره ویژگی های ایالت نیدر زاکسن گفت: این ایالت قلب تپنده آلمان محسوب می شود و به عبارتی پل ارتباط شرق و غرب اتحادیه اروپا است. این ایالت سالانه ۱۰ میلیارد یورو صادرات کشاورزی دارد و در زمینه صنایع غذایی آماده همکاری با ایران است.
وی در خصوص دیگر مزایای اقتصادی آلمان نیز افزود: این کشور دارای توانمندی بالایی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر است که می تواند در این زمینه با ایران همکاری کند.
وی گفت: شهر هانوفر مرکز ایالت نیدر زاکسن محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه های مختلف است و شرکت های ایرانی می توانند در این نمایشگاه ها حضور یابند. آلمان به حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های بین المللی خوشآمد می گوید.
وی ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و آلمان افزایش یابد و این در حالی است که زمینه های همکاری میان دو کشور بالا است.
** امیدوارم سریعتر تحریم ها برداشته شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران وآلمان نیز ابراز امیدواری کرد که تحریم ها زودتر رفع شود و دو کشور سریعتر بتوانند روابط اقتصادی خود را گسترش دهند.
رنه هارون افزود: ایران برخلاف بسیاری از کشورهای منطقه از آرامش و امنیت برخوردار است و این درحالی است که اخبار خوبی از بسیاری از کشورهای منطقه به گوش نمی رسد.
وی بیان داشت: هم اکنون ۹۰ شرکت آلمانی در ایران حضور دارند که می تواند این حضور بیش از پیش افزایش یابد.
وی معتقد است: ایران دارای نیروی انسانی توانمندی است. امیدوارم هرچه سریعتر تحریم ها رفع شود و روابط ایران و آلمان به ایام خوش پیش از تحریم ها برگردد.
یادآورمی شود، نمایندگان شرکت های مختلف آلمانی در این نشست حضور داشتند و پرسش های خود را در خصوص سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران مطرح کردند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا