بانک مرکزی نحوه صدور مجوز به صرافی ها را شفاف کند

کامران ندری  در گفتگو با خبرنگار موبنا با بیان این مطلب افزود:  : هر چه ورود به بازار ارز دشوارتر باشد ،منجر به سخت تر شدن کنترل بازار به صورت درون زا و کاهش رقابت بین صرافان خواهد شد. وی در خصوص شفاف نبودن نحوه ارایه مجوز بانک مرکزی به  صرافی ها گفت: کسانی که …

کامران ندری  در گفتگو با خبرنگار موبنا با بیان این مطلب افزود:  : هر چه ورود به بازار ارز دشوارتر باشد ،منجر به سخت تر شدن کنترل بازار به صورت درون زا و کاهش رقابت بین صرافان خواهد شد.

وی در خصوص شفاف نبودن نحوه ارایه مجوز بانک مرکزی به  صرافی ها گفت: کسانی که فعالیت ارزی انجام می دهند و نمی توانند این مجوزها را دریافت کنند به صورت زیر زمینی به فعالیت خواهند پرداخت و به همین دلیل مدیریت بازار ارز زمانی که با بحران مواجه شود (منابع ارزی بانک مرکزی کاهش یابد) کنترل آن غیر ممکن خواهد شد.

این اقتصاددان افزود: در شرایطی که اوضاع عادی بوده و منابع ارزی زیادی در اختیار باشد، عملا مشکل  خاصی بازار را تهدید نخواهد کرد چون بازیگر اصلی این اتفاق در بازار خود بانک مرکزی است ،اما در شرایطی که درتوازن عرضه و تقاضا خللی وارد شود و بانک مرکزی منابع لازم را نداشته باشد، عرصه برای ورود بازیگران دیگری مهیا می شود و آنهایی که تحت نظارت  نیستند در این عرصه به ایفای نقش می پردازند و باعث بحران در اقتصاد و بازار می شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که این اتفاق در دراز مدت چه تاثیراتی بر بازار ارز خواهد گذاشت ،خاطر نشان کرد: بانک مرکزی به عنوان یک نهاد ناظر نباید شرایط حضور افرادی را که دارای شرایط مناسب در بازار هستند سخت کند، چون با این اتفاق درجه رقابت پذیری در بازار پایین خواهد آمد و به بی قانونی و غیر رسمی کردن موسسات و صرافی ها دامن زده خواهد شد و عملا کنترل این فضا از دست آنها خارج می شود.

این استاد دانشگاه همچنین به این موضوع اشاره کرد که از ابتدای انقلاب تا به امروز فعالیت غیر رسمی خرید و فروش ارز مساله مهمی بوده و حالا که بانک مرکزی در این شرایط ذی نفع این ماجراست ،خود باید مقابل این شرایط ایستادگی کند و نباید فقط به عنوان بیننده حضور داشته باشد.

وی افزود: ثبات بازار ارز تابع شرایطی است و  با برخوردهای امنیتی  و یا فشار و زور کنترل بازار امکان پذیر نیست ودر مجموع سختگیری های غیر اصولی در بازار در دراز مدت در شرایط بحرانی مشکلات مدیریتی را در بازار و نرخ ارز به وجود خواهد آورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا