تقویم شیمیایی بدن کشف شد

بر اساس این تحقیقات جدید که در نشریه‌ی Current Biology منتشر شده است، هزاران سلول در بدن وجود دارند که بین حالت «زمستان» و «تابستان» تغییر وضعیت می‌دهند. محققان این سلول‌ها را در مقابل نور روز و شب قرار دادند و توانستند آن‌ها را بین حالت تابستان و زمستان کنترل کنند. ساعت زیستی بدن حیوانات، …

تقویم شیمیایی بدن کشف شد

بر اساس این تحقیقات جدید که در نشریه‌ی Current Biology منتشر شده است، هزاران سلول در بدن وجود دارند که بین حالت «زمستان» و «تابستان» تغییر وضعیت می‌دهند. محققان این سلول‌ها را در مقابل نور روز و شب قرار دادند و توانستند آن‌ها را بین حالت تابستان و زمستان کنترل کنند.

ساعت زیستی بدن حیوانات، آن‌ها را از دوره‌ی خواب و هم‌چنین زمان جفت‌گیری‌شان مطلع می‌کند. این ساعت، ظاهرا در انسان مسوول کنترل سیستم ایمنی بدن است. محققان دو دانشگاه ادین‌برو و منچستر، برای بررسی این موضوع، مغز تعدادی گوسفند را در زمان‌های مختلفی از سال مورد آزمایش قرار دادند.

آن‌ها ۱۷۰ هزار سلول یافتند که در هیپوفیز، مرکز مغز، قرار دارند و با توجه به زمان سال، تغییر حالت می‌دهند. پژوهش‌گران می‌گویند که این سلول‌ها، مثل سیستم باینری کامپیوتری، تنها دو حالت دارند: یا می‌توانند هورمون‌های تابستانی تولید کنند یا هورمون‌های زمستانی.

اندازه‌ی این سلول‌ها، در طول سال تغییر می‌کند تا گذر زمان در آن‌ها مشخص شود.

پروفسور «اندرو لودن» از دانشگاه منچستر می‌گوید: “ظاهرا مدت کوتاهی در میان تابستان و زمستان وجود دارد که تمام این سلول‌ها، در یک حالت قرار می‌گیرند.”

با این حال، محققان می‌گویند که هنوز نمی‌دانند بدن چگونه فصل‌هایی مثل پاییز یا بهار را متوجه می‌شود. در این فصل‌ها، تعدادی از سلول‌های تقویمی در حالت زمستانی هستند و تعدادی دیگر در حالت تابستانی قرار دارند.
ساعت روزانه و سالانه‌ی بدن توسط نور کنترل می‌شود. هورمون ملاتونین هم که مسوول خواب است، در زمستان که نور کمتری وجود دارد بیشتر تولید می‌شود. پروفسور لودن می‌گوید: “می‌دانستیم که ملاتونین روی این آهنگ‌های طولانی-مدت تاثیر دارد، اما از چگونگی کار کردن‌اش خبر نداشتیم.”

طبق گفته‌ی این محققان، قدم بعدی، کشف چگونگی ضبط گذر زمان توسط این سلول‌ها است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا