چرا زلزله فیروزکوه در تهران احساس شد؟

زلزله ۴.۶ ریشتری در فیروزکوه واقع در شمال شرقی تهران را حتی اهالی غرب پایتخت هم احساس کردند. این در حالی است که کانون زلزله بیش از ۱۰۰ کیلومتر با تهران فاصله داشت. دکتر مهدی زارع زلزله‌شناس در توضیح کوتاهی دلیل این اتفاق را چنین می‌داند: «در مورد اینکه زلزله دیشب (٣-٦-٩٤؛ با بزرگای ٤.٦ …

زلزله ۴.۶ ریشتری در فیروزکوه واقع در شمال شرقی تهران را حتی اهالی غرب پایتخت هم احساس کردند. این در حالی است که کانون زلزله بیش از ۱۰۰ کیلومتر با تهران فاصله داشت.

دکتر مهدی زارع زلزله‌شناس در توضیح کوتاهی دلیل این اتفاق را چنین می‌داند: «در مورد اینکه زلزله دیشب (٣-٦-٩٤؛ با بزرگای ٤.٦ در نزدیکی فیروزکوه) در تهران توسط تعداد بیشتری از مردم (بیش از کانون زلزله) احساس و گزارش شد می‌توان این اینطور توضیح داد که تهران محل مهم‌ترین تمرکز جمعیت در استان (و کشور) است.

بنابراین علی‌الاصول مردم بیشتری وجود دارند که در تهران چنین رویدادی را ممکن است حس کنند (بسیار بیش از محدوده کانونی زلزله فیروزکوه).مورد دیگر آن است که در تهران بیشتر مردمی که در طبقات سوم و بالاتر بوده اند این زلزله را حس‌ کرده‌اند و این در فاصله بیش از ١٠٠ کیلومتری طبیعی است.

بنابراین اینکه مردم بیشتری در محدوده تهران این زلزله را حس کنند ربطی به انتقال زلزله به گسل‌های تهران ندارد (و البته خطر زلزله در تهران همواره بالاست).»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا