چرا انتخابات مجلس خبرگان حساس شده؟

جا دارد که خبرگان نیز متناسب با فضای سیاسی کشور تغییر کند.” آیت‌الله محسن غرویان بابیان این مطلب از احتمال حضور آیت‌الله سید حسن خمینی در انتخابات آتی خبرگان خبر داد و گفت: پیروزی در دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با اعتدالیون است. مجلس خبرگان رهبری سیاسی‌ترین انتخابات خود را در پیش دارد. …

جا دارد که خبرگان نیز متناسب با فضای سیاسی کشور تغییر کند.” آیت‌الله محسن غرویان بابیان این مطلب از احتمال حضور آیت‌الله سید حسن خمینی در انتخابات آتی خبرگان خبر داد و گفت: پیروزی در دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با اعتدالیون است.

مجلس خبرگان رهبری سیاسی‌ترین انتخابات خود را در پیش دارد. این مجلس که سابقاً در فضایی آرام‌تر انتخابات‌های خود را برگزار می‌کرد در سالهای اخیر و بعد از فوت آیت‌الله مهدوی کنی سیاسی‌تر از گذشته شده است.

همین چند ماه قبل بود بعد از کلی فضاسازی رسانه‌ای در خصوص آمدن و نیامدن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انتخابات هیئت‌رئیسه این مجلس برگزار و آیت‌الله محمد یزدی رییس شد.

اکنون نیز هاشمی رفسنجانی اعلام کرده است که در انتخابات خبرگان کاندیدا خواهد شد. اما این‌همه ماجرا نیست و احتمال حضور آیت‌الله سید حسن خمینی نیز مطرح شده است.

به نظر می‌رسد که صف کشی‌های سیاسی به مجلس خبرگان نیز سرایت کرده است و موافقان و مخالفان دولت علاوه بر مجلس شورای اسلامی در این میدان نیز مقابل هم قرار خواهند گرفت.

گفته می شود در یک‌سوی میدان روحانی، هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی قرار دارند که مشی و نگاه سیاسی آنها تاکنون در بزنگاه‌های مختلف نمایان شده است و سوی دیگر تفکری با محوریت چهرهای سرشناسی همچون آیات مصباح یزدی، احمد جنتی و محمد یزدی.

هر چند که برخی نزدیکان آیت الله هاشمی همچون تیمور علی عسگری «طرح سه‌گانه هاشمی، روحانی و سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان» را منتفی می دانند، اما برخی گزارش ها از جدی بودن این موضوع حکایت می کند.

حال باید دید آیا تغییرات ایجاد شده در فضای سیاسی کشور مجلس خبرگان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد یا خیر؟

آیت‌الله محسن غرویان مدرس حوزه علمیه قم به تشریح عواملی که انتخابات آتی خبرگان را نسبت به گذشته حساس‌تر کرده است، پرداخت و گفت: اکنون با روی کار آمدن دولت روحانی فضای سیاسی کشور تحولاتی کرده است. خبرگان نیز تحت تأثیر همین فضای جدید قرارگرفته و جا دارد که ازنظر فضای فکری تغییراتی داشته باشد لذا حساسیت‌های تازه و خاص این دوره از انتخابات خبرگان رهبری متأثر از فضای سیاسی کنونی در کشور است.

وی افزود: نکته دیگری باعث حساس شدن این دوره از انتخابات می‌شود مسئله کاندیدا شدن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است. او فرد بسیار توانمندی است و حضور او طیف وسیعی از مردم، نمایندگان مجلس و خبرگان را به دنبال خواهد داشت لذا ازاین‌جهت در خصوص مسئله کاندیدا شدن ایشان در انتخابات حساسیت‌هایی وجود دارد.

غرویان با اشاره به اینکه قراینی مبنی بر حضور آیت‌الله سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان امسال وجود دارد، این مسئله را دیگر مسئله اثرگذار در حساس شدن انتخابات دانست و گفت: با توجه به جایگاه بیت امام، محبوبیت و اثرگذاری آقای خمینی حضور ایشان می‌تواند موج جدیدی در خبرگان رهبری ایجاد کند.

به گفته وی جایگاه سید حسن خمینی نزد مقام معظم رهبری و البته حمایت‌های او از دولت روحانی نیز دیگر پارامترهایی است که می‌تواند معادلات انتخابات مجلس خبرگان رهبری را تحت تأثیر قرار دهد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه نشانه‌های حضور سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان چیست، گفت: دلیل من برای بیان این حرف مشخصاً آن است که در منزل با ایشان صحبت کردم و احتمال کاندیدا شدن را نفی نکرده و گفتند که شرایط و اوضاع را رصد می‌کنند.

غرویان افزود: سفرهایی که به استان‌ها دارند و همچنین مطالبه مردمی از ایشان نیز از دیگر عوامل طرح این گمانه‌زنی است. به نظر بنده موقعیت آقای خمینی ازلحاظ علمی، تدریس و اجتهاد در حوزه و همچنین شرایط سنی نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که این تکلیف را به دوششان می‌گذارد تا در این حوزه وارد شوند.

این مدرس حوزه علمیه قم در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه حضور آقایان روحانی، هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی در این انتخابات چه اثر بر موازنات مجلس خبرگان آتی خواهد داشت، گفت: در مقابل این افراد، طیف افراطیون سیاسی هستند که اعتدال این اشخاص را برنمی‌تابند و مشی آنها باهم همخوانی ندارد. علاوه بر این طیف افراطی، منتقدین دولت و کسانی که با دولت روحانی خیلی تناسب ندارند نیز تلاش خود را می‌کنند که نمایندگان خود را به مجلس خبرگان بفرستند.

وی همچنین در واکنش به اینکه شنیده می‌شود احمدی‌نژاد و همفکران او نیز تلاش‌هایی را در این راستا آغاز کرده‌اند، گفت: این خیلی طبیعی است که همه تلاش کنند نمایندگان خود را به مجلس‌های شورای اسلامی و خبرگان رهبری بفرستند اما همان‌طور که تحلیل گران سیاسی معتقد هستند، تفکر احمدی‌نژاد یک تفکر مرده است و مردم مطالبه‌ای نسبت به آن ندارند لذا پیروزی در هر دو مجلس با معتدلین از هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا خواهد بود.

غرویان با تأکید بر اینکه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از نتیجه انتخابات خبرگان داشت، گفت: بنده متناسب با تمایلات فکری خودم پیش‌بینی می‌کنم که با توجه به موفقیت‌های دولت در توافق هسته‌ای، اعتدالیون هم در مجلس شورا و هم در مجلس خبرگان پیروز باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا