تعداد دیابتی ها در ایران تا ۱۵ سال آتی به ۹ میلیون نفر می رسد

به گزارش موبنا، علیرضا استقامتی روز جمعه در دومین همایش بین المللی «دیابت و میزان شیوع آن در ایران» در هتل آزادی تهران افزود: از حدود ۴۰۰ میلیون دیابتی در جهان، بیشترین آمار مربوط به جنوب شرقی آسیا (چین و هند) است، ضمن اینکه درصد مبتلایان به دیابت در منطقه خلیج فارس نیز بسیار بالا …

به گزارش موبنا، علیرضا استقامتی روز جمعه در دومین همایش بین المللی «دیابت و میزان شیوع آن در ایران» در هتل آزادی تهران افزود: از حدود ۴۰۰ میلیون دیابتی در جهان، بیشترین آمار مربوط به جنوب شرقی آسیا (چین و هند) است، ضمن اینکه درصد مبتلایان به دیابت در منطقه خلیج فارس نیز بسیار بالا است.
وی با اشاره به روند افزایشی جمعیت مبتلا به دیابت در جهان گفت: افزایش آمار دیابتی ها علاوه بر کشورهایی مانند چین که طی دهه های اخیر سه برابر شده، در کشورهای پیشرفته نیز رو به افزایش است، بطوریکه طی سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ میلادی، تعداد افراد دیابتی در کانادا ۷۰ درصد رشد داشته است.
استقامتی، دیابت را یکی از بیمارهای پرهزینه دانست و افزود: طبق بررسی های انجام شده در ایران در ۱۰ سال قبل، حدود ۱۰ درصد هزینه های بهداشت و درمان کشور مربوط به دیابت بود، ضمن اینکه باید هزینه های غیرمستقیم را هم به آن افزود.
وی با بیان اینکه چاقی و مصرف کالری بیش از حد به شیوع دیابت دامن می زند، گفت: طی ۱۵ سال اخیر شمار افراد چاق از ۱۳ درصد به ۳۲ درصد رسیده که این مساله سبب می شوند آمار افراد مبتلا به دیابت نیز افزایش یابد.
فوق تخصص غدد و متابولیسم به بررسی های انجام شده طی سال های اخیر در ایران در زمینه دیابت و چاقی اشاره کرد و گفت: در مطالعات انجام شده توسط دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال ۲۰۰۵ میلادی که شامل جمعیت ۲۵ تا ۶۴ ساله بود، حدود ۷.۷ درصد جمعیت(دو میلیون نفر) به بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا بودند.
وی افزود: در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز مطالعات دیگری که توسط دانشگاه های علوم پزشکی و در سنین ۱۵ تا ۶۵ سال صورت گرفت، ۸.۷ درصد جمعیت به دیابت مبتلا بودند، ۲۶.۶ درصد فشار خون و حدود ۵۴ درصد نیز افراد چاق داشتند.
استقامتی ادامه داد: همچنین در بررسی های انجام شده در سال ۲۰۱۱ میلادی که در گروه سنی ۲۵ تا ۷۰ ساله انجام شد، حدود ۱۱.۵ درصد آنها مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند که بطور عمده مربوط به بانوان و جمعیت شهرنشین بود.
این مدرس دانشگاه، افزایش آگاهی مردم را در جلوگیری از ابتلا به دیابت بسیار مهم خواند و تصریح کرد: در مطالعه اول که سال ۲۰۰۵ میلادی انجام شد، نیمی از افراد از بیماری خود اطلاع نداشتند، اما در مطالعه سال ۲۰۱۱ میلادی که آگاهی مردم افزایش یافته بود، حدود ۲۴ درصد از بیماری خود بی اطلاع بودند.
وی با اشاره به پیش بینی آمار مبتلایان به دیابت در کشور در سال ۲۰۳۰ میلادی، بر لزوم برگزاری دوره های آموزشی و افزایش سطح آگاهی عموم تاکید کرد و گفت: برگزاری این دوره ها همچنین سبب کاهش هزینه های کشور در حوزه دیابت خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا