امحاء داده‌های تلفنی آمریکا بعد از نوامبر

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، مقام‌های آمریکا هنگامی که کنگره این کشور در ماه ژوئن قانونی را برای پایان دادن به جمع آوری اطلاعات گسترده مربوط به تماس‌های تلفنی آمریکایی‌ها تصویب کردند، اظهار داشتند که نسبت به تداوم استفاده از اطلاعاتی که پیش از این در این برنامه جمع‌آوری شده و معمولا مربوط به پنج …

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، مقام‌های آمریکا هنگامی که کنگره این کشور در ماه ژوئن قانونی را برای پایان دادن به جمع آوری اطلاعات گسترده مربوط به تماس‌های تلفنی آمریکایی‌ها تصویب کردند، اظهار داشتند که نسبت به تداوم استفاده از اطلاعاتی که پیش از این در این برنامه جمع‌آوری شده و معمولا مربوط به پنج سال گذشته می‌شود مطمئن نیستند. این در حالی است که معمولا آژانس‌های اطلاعاتی به شدت از دادن اطلاعاتی که از نظر آنها به طور قانونی به دست آمده اکراه دارند.

برنامه مربوط به جمع‌آوری این اطلاعات، مدت کمی بعد از وقوع حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد اما هر پنج سال یکبار اکثر اسنادی که در جریان این برنامه به دست آمده بودند از بین می‌رفتند.

پس از آن‌که ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۳ این برنامه را به خبرنگاران فاش ساخت، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تماس‌های تلفنی آمریکایی‌ها توسط این آژانس با مناقشه بزرگی روبه‌رو شد. پس از آن باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و کنگره این کشور قانونی را برای پایان دادن به جمع‌آوری این اطلاعات وضع کرده و به جای آن به آژانس امنیت ملی آمریکا اجازه دادند تا برای به دست آوردن اطلاعات لازم در تحقیقات ضد تروریسم، درخواست رسمی به شرکت‌های مخابراتی دهد.

با این حال این سوال همچنان باقی ماند که چه کاری در قبال اسنادی که در پایگاه داده‌ها باقی مانده باید انجام شود.

روز دوشنبه مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا اظهار داشت: پس از تاریخ ۲۹ نوامبر این اسناد دیگر در تحقیقات ضد تروریسم بررسی نشده و در سریع‌ترین زمان ممکن از بین خواهند رفت.

وی اعلام کرد: علت اینکه این اسناد فعلا از بین نمی‌روند این است که از آژانس امنیت ملی آمریکا در ارتباط با جمع آوری این اسناد شکایت شده است.

آژانس امنیت ملی آمریکا در هر سال به طور متوسط ۳۰۰ بار این پایگاه داده را به منظور به دست آوردن اطلاعات مربوط به شماره تلفن‌های مرتبط با تروریست‌ها مورد بررسی قرار می‌داد اما این برنامه دیگر نقش محوری در کشف توطئه‌های تروریستی ندارد.

همچنین فاش شد که برخی مقام‌های آژانس امنیت ملی آمریکا قصد داشتند به طور یکجانبه جمع آوری این اطلاعات را متوقف کنند که علت آن از یک طرف به این خاطر بود که آنها نسبت به اطلاعات مربوط به آزادی‌های مدنی نگرانی داشتند و از طرف دیگر اعتقادی به اینکه این برنامه موثر است نداشتند. به عنوان مثال بسیاری از اطلاعات مربوط به تلفن‌های همراه دیگر جمع آوری نشدند.

اطلاعات موجود در حال حاضر به آژانس امنیت ملی آمریکا و پلیس اف.بی.آی اجازه می‌دهد تا سریعا به کشف ارتباطاتی که به چند سال پیش باز می‌گردد بپردازند.

بدون این پایگاه داده انجام این کار دشوارتر خواهد شد زیرا در آن صورت آنها باید این اطلاعات از راه‌های دیگر را به دست بیاورند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا