ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی مربوط به نظام بانکی است

امام جمعه ی مشهد مقدس در این دیدار که مدیران و کارشناسان خانه های صنعت، معدن و تجارت استانهای کشورحضور داشتند، با تأکید بر اهمیت نقش تولید و گسترش کار آفرینی در توسعه اقتصادی کشور اظهارداشت: درحالیکه در بسیاری ازکشورها مشکلات اقتصادی پیچیده است، درکشور ما اینگونه نیست و نخبگان اقتصادی و صنعتی می توانند …

امام جمعه ی مشهد مقدس در این دیدار که مدیران و کارشناسان خانه های صنعت، معدن و تجارت استانهای کشورحضور داشتند، با تأکید بر اهمیت نقش تولید و گسترش کار آفرینی در توسعه اقتصادی کشور اظهارداشت: درحالیکه در بسیاری ازکشورها مشکلات اقتصادی پیچیده است، درکشور ما اینگونه نیست و نخبگان اقتصادی و صنعتی می توانند با برنامه ریزی آنها را رفع کنند .
وی افزود: زمانی عده ای معتقد بودند که ایران باید به سازمان تجارت جهانی بپیوندد تا از قافله جهانی عقب نمانیم، اما همگان دیدند که این سازمان چگونه برای کشورها مشکل ایجاد کرد و خود دچار سقوط شد.
آیت الله علم الهدی با اشاره به ضرورت شناسایی مشکلات اقتصادی و درمان آن تصریح کرد: اگر اقتصاد ایران بیمار است، مطمئناً راه درمان آن در کشور وجود دارد که برای رفع آنها نیازمند عزم ملی و مدیریت قوی هستیم .
وی در ادامه با تقدیر از کارآفرینانی که با وجود سختی‌ها و مشکلات، سرمایه خود برای توسعه اقتصادی کشور و ایجاد شغل برای جوانان صرف کرده اند، افزود: درحالیکه برخی سرمایه های خود را در کشورهای دیگر به کار گرفته اند، بسیاری ازکار آفرینان سخت کوش،  مومن، متعهد و عاشق خدمت به میهن همه سرمایه های مادی و معنوی خود را براساس اعتقادات برای توسعه کار و کار آفرینی صرف کرده اند و با همه سختی در سنگر تولید مشغول به خدمت هستند .
امام جمعه مشهد با بیان این که  ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی مربوط به نظام بانکی است، افزود: با وجود این که نظام بانکی باید بر مبنای قوانین اسلامی تنظیم شود اما این نظام عقود شرعی را باطل اجرا می کند، از این‌رو سیستم بانکداری در کشور دچار اشکال است که این را همه می دانند .
آیت الله علم الهدی با بیان این که هیچ مرکز تولیدی در کشور نیست که توان پرداخت سود ۲۸ درصدی بانکها و بعلاوه جریمه تاخیر تسهیلات را داشته باشد، خاطر نشان کرد: عده ای ازخود بدنه نظام بانکی با ایجاد موسسات و بانکهای خصوصی، رقیب دولت شده اند، این در حالی است که ریشه مفساد اقتصادی در نظام بانکی است، از این‌رو شاهدیم که نظام بانکی بیمار و آلوده است .
وی درادامه به آثار مخرب رقابت تجارت با تولید پرداخت و اظهارداشت: درکشورما تجارت رغیب سرکوب کننده تولید شده است، این مشکل بایستی با همفکری مدیران و کارشناسان خانه صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی رفع شود .
وی ادامه داد: خانه صنعت، معدن و تجارت به عنوان یک نهاد مقدس ضمن صیانت از تولید و توسعه کار در کشور، برای رفع مشکلات نیز تلاش کند .
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: آنقدرفعالیت تجاری سود آور است که عده ای بعد از این که دیده اند تولید برای آنها صرف ندارد، سرمایه ها  و تسهیلات بانکی را  به سوی واردات همان کالاهایی که تولید می کرده اند، سوق داده اند که نباید این اتفاق روی دهد.
آیت الله علم الهدی با اشاره به اشتغال‌زایی طرح های تولیدی و اهمیت کار آفرینی در کشور تصریح کرد: خانواده تولید با تجارت از نظر توانمندی های اجتماعی و ایجاد فرصتهای شغلی پایدار به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست از این‌رو باید از تولید و اشتغال صیانت کرد .
وی در پایان گفت: مشکلات مشخص است و مدیران از حل آنها عاجز نیستند اما برای این‌کار عزم قاطع کم داریم؛ از این‌رو با توجه به شناختی که از خانه صنعت ومعدن دارم، نخبگان این تشکل به حل مشکلات موجود کمک کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا