كدام يك مهم‌تر است: ربا يا بدحجابي؟

داوود حشمتي ايشان فرمودند: «پرداختن به مسئله حجاب مهم‌تر از پرداختن به رباخواری است». البته من در مقام و موقعيت و سطح علمي‌اي‌نيستم كه بخواهم به عالم جليل القدر و مرجع تقليدي كه مقلدان بسياري دارد، در رابطه با ميزان و حدود حرام بودن «ربا‌خواري» صحبت كنم،  اما چون ايشان در بخش ديگري گفتند كه …

داوود حشمتي
ايشان فرمودند: «پرداختن به مسئله حجاب مهم‌تر از پرداختن به رباخواری است». البته من در مقام و موقعيت و سطح علمي‌اي‌نيستم كه بخواهم به عالم جليل القدر و مرجع تقليدي كه مقلدان بسياري دارد، در رابطه با ميزان و حدود حرام بودن «ربا‌خواري» صحبت كنم،  اما چون ايشان در بخش ديگري گفتند كه امام (س) بر مسئله «حجاب» تاكيد زيادي داشت و از اين رو يك بار ديگر دست نيروي انتظامي ‌را در «اجتهاد شخصي» باز گذاشتند و گفتند: «بهتر است نيروي انتظامي‌فراتر از وظيفه خود عمل كند»، ناچارم نظر امام(س) را درباره ربا‌خواري بيان كنم.
آيت‌ا… سبحاني گفتند: «بد حجابان به نظام دهن كجی می‌كنند در حالی كه رباخواران كاری به نظام ندارند و برای كسب سود بیشتر در پستوها ربا می‌خورند»، اينكه رباخواران كاري به نظام ندارند، آيا مجوزي براي ادامه فعاليت‌شان خواهد بود؟ چون در پستوها دارند ربا مي‌خورند و شما نمي‌بينيد و «كاري به نظام ندارند» مجوزي شده است براي اينكه بگوييم «ربا» در مقام قياس با «بدحجابي» در مرتبه نازل‌تري قرار دارد؟
حقير كوچك‌تر از آن است كه آيات و روايات را به پشت سر هم كند تا نشان دهد تا چه اندازه موضوع «ربا» و «رباخواري» مهم است و كوچكتر از آن هستم كه عرض كنم حضرت آيت‌ا…، قرآن صراحتا ربا را جنگ با خدا مي‌داند. حضرت حق در قرآن مي‌فرمايد: فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ ا… وَرَسُولِهِ. (ترجمه: و اگر چنین نکردید[و به رباخواری ادامه دادید]، پس بدانید به جنگ با خدا و فرستاده او برخاسته‌اید) (سوره بقره- آيه۲۷۹) آيا در قرآن چنين صراحتي را درباره بدحجابي سراغ داريم؟
اما مهم‌تر از آن شما را دعوت مي‌كنم تا به ديدگاه امام خميني (س) درباره ربا توجه كنيد. امام خميني(س) در تحريرالوسيله نمی‌گوید «ربا گناه كبیره» است بلكه می‌گوید «اكبر كبایر» است. آيا مي‌توان «اكبر كباير» را با بدحجابي قياس كرد؟ پديده‌اي كه لازم است يك‌بار ديگر درباره آن سخنان رهبري را در بجنورد يادآور شويم كه خواستار «مدارا» و «سماحت» در برخورد با بدحجاب شده بودند: «بعضی از همین‌هايی که در استقبالِ امروز بودند خانم‌هايی بودند که در عرف معمولی به آنها می‌گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌های این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئی هستم / آیا تو چنان که مینمائی هستی؟».  ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.(۱۹مهر۹۳).
نگاه «مداراگرايانه» رهبري را با نگاه حضرت امام(س) در برخورد با رباخواري در كنارهم قراردهيم. آنجا كه در تحريرالوسيله از امام صادق (ع) نقل مي‌كند:«یك درهم ربا نزد خدا بدتر و زشت‌تراز ۷۰ زنا با محارم است وچنین گناهی دارد.» همچنین روایتی از پیامبر اسلام را نقل می‌كنند كه پیامبر(ص) به امام علی(ع) می‌فرماید: «ای علی ربا ۷۰ نوع است و پايین‌ترین آن‌هامانند این است كه انسان با مادر خودش زنا كند، آن هم در بیت‌ا…‌الحرام». متاسفانه ما مهم‌ترين خلاف‌ها و منكرات را رها كرديم. آنجا كه نياز به برخورد «قاطع» و«بدون مسامحه» وجود دارد، اتفاقا همان پستوهايي است كه از آنها پول‌هاي كثيف فساد و ربا توليد مي‌شود. دليل نمي‌شود كه «چون آنها را نمي‌بينيم» پس آنها «كاري به نظام ندارند. اتفاقا همين «پستوها» هستند كه با فسادشان پايه‌هاي نظام را همچون موريانه از درون مي‌خورند.

نوشته های مشابه

۱۹ دیدگاه

  1. آفرين به شما بنده خوب خدا، بزرگواري كه كامنت گذاشته ايد كه به عنوان رباخوار وجوهات مي پردازيد….شما به همين كارتان تا نابودي كامل جامعه ادامه دهيد…پرداخت از محل نان حرام همراه با اشك و آه نيازمندان را كه از محل سود ربوي به عنوان وجوهات مي پردازيد، ادامه دهيد.. تا جامعه بيش از اين كه هست در ورطه فسادهاي حاصل از مال شُبهه دار بيفتد….داستايوسكي خوب شناخته بود رباخواران را در كتاب جنايت و مكافات

  2. عالی نوشتی!
    البته اجبار به حجاب (و درواقع اجبار به هر امری) در نهایت بی حجابی را در بر دارد.
    شاید جزو برنامه های آینده باشد ولی در هرصورت باید یک مقدار عمیق تر فکر کنیم که اصرار و اجبار در این مسئله بخصوص چه تبعات و منافعی به همراه دارد که تا این حد هزینه ی مادی و معنوی برای مردم در بر داشته است. با توجه به اینکه فشارها فقط نتایجی بر خلاف عقاید و نظرات آقایان در بر داشته ولی ایشان همچنان پافشاری میکنند.

  3. چون وجوهات پرداخت ميكني بايد ربا خواري كني.چرا به خودت اجازه ميدي در مورد ديگران اينجوري قضاوت كني!!!

  4. اساس طرح این سوال اشتباه است.مثل این است ک بگوییم لواط.گناه بزرگتری است یا زنا!!
    هر دو عمل قبیح و زشت است.
    هم بی حجابی دهن کجی به اسلام است هم ربا جنگ با خدا!
    هر دو گناه است هر دو باید اصلاح شود…هرچند راه برخورد با این ۲ مقوله کاملا متفاوت است .
    با تشکر

  5. شما انگار متن رو کامل نخوندید. فارسی نوشته که “یک درهم ربا نزد خدا بدتر و زشت‌تراز ۷۰ زنا با محارم است وچنین گناهی دارد.» میفهمید یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟ یک درهم یعنی کم ارزش ترین پول. می فهمید اینارو؟؟؟؟ شما همچین گناهی دارید مرتکب میشید اونوقت دنبال وجوهات شرعی هستید!!!

  6. حجاب یک مسئله کاملا شاخصی است و چرا که کسانی که مسلمان نیستند یا به ججاب اعتقادی ندارند باید در این جامعه به اجبار حجاب داشته باشند و در کجای قرآن آمده که اگر مانتوی تان بالای زانو بود در حالیه که شلوار پوشیده اید و بدنتان کاملا پوشیده است شما را به جرم فساد دستگیر ، توبیخ ، جریمه کنند و مورد اذیت و آزار و شکنجه قرار دهند تنها ایه ای که امده گفته به زنان مومن بگو روسری هایشان را به خودشان نزدیک کنند توجه کنید فقط به زنان مومن نه به زنان غیر مومن ولی هیچ مجازانی در نظر نگرفته در سال ۸۷فقط به خاطر اینکه تنها کمی مانتوام بالای زانو بود و کاملا گشاد و به رنگ مشکی بود و ظاهر خیلی ساده ای داشتم پلیس های زن من را به زور سوار ماشین کردند و گفتند فقط امضا بده و پیاده شو و وقتی خواستم پیاده شوم شروع به ضرب و شتم بند کردند و مرا با خودشان به مفاسد اجتماعی دربند بردند و تمام بازوهای من تا دو هفته کبود بود بعد هم جریمه گرفتند هیچ وقت آن صحنه را فراموش نخواهم کرد چرا در کشورهای غربی مردان با نگاه به زنان بی حچاب تحریک نمی شوند؟ چرا در دیگر کشورهای اسلامی حتی در عربستان به جز مکه و مدینه حجاب اختیاری است؟ و چرا در آنچا زنان امنیت بسیار بالاتری نسبت به ایران دارند . و چرا زنان غربی آرایش های غلیظ نمی کنند و اینجا بسیاری از زنهای چادری آرایش می کنند آیا آرایش کردن برای تحریک و وسوسه کردن مردان از طرف این زنان محجبه افراطی گناه نیست؟ بله ربا خواری در جامعه اسلامی ایران امری کاملا عادی و علنی است تمام بانگهای اسلامی سود می دهند و یا سود های کلان جهت دریافت وام می گیرند مثل وام ثامن الائمه که بسته به مبلغ وام و سرمایه گذاری تا ۲۷ درصد در ماه سود جهت بازپرداخت وام دریافت می کند در صورتی که ربا در اسلام منع شده است مسئولین برای اینکه بتوانند توجه مردم را از مسائل اقتصادی دور کنند ذهن مردم را درگیر مسئله حجاب می کنند در صورتی که در ایران هیج بی حجابی در خیابان وجود ندارد .

  7. آقااااااااااااااااااااااااااااااااا. نوید بنده خدا تیکه انداخته. یعنی شما اینقدر توی اوت هستین که نگرفتین؟

  8. آقای (حقیر) لطف کنید تو مسائلی که بزرگانی مثل آیت الله سبحانی(اعلی الله مقامه) که یکی از نوابغ قرن در رشته علوم اسلامی می باشند نظردادند,شما نظر ندید.
    دوستان دیگر هم لطفا بدون اطلاع به متن بالا احسن نگن.
    واقعا طرح سوال اشتباهه!!!

  9. بهتره برید با آیت ا… سبحانی در این مورد مباحثه کنید بعد نتیجه اش را بذارید رو سایت. فکر نمیکنم ایشون اهمیت ربا رو ندونن. منتها هجمه و ابزار و سرباز شدن خانمهای وطنمون برای اهداف غرب مطلب خطرناکیه. بیشتر دقت کنیم.

  10. واسه حجاب باید فرهنگ سازی بشه .ولی هر بدحجابی هم که بد نیست شما فوری می یگید حتما دوس پسر داره مگه در حین ارتکاب جرم دیدینش؟بعد هم فقط تو ایران ی مانتویی بد حجاب حساب می شه.از اون گذشته یه کمم به چشمای مردا اهمیت بدید و نصیحت مردا هم بکنید خواهشا.من از شما می پرسم یه بد حجاب اشک بچه های یه ادم بد بخت رو در میاره وحقشونو می خوره یا یه بد حجاب؟ربا اقتصاد جامعه رو فلج می کنه و دنبالش هزارتا عواقب دیگه می یاد .ولی عواقب بد حجابی اون قدر زیاد نیست

  11. هم ربا و هم بدحجابی واقعیتهای موجود هستند که یکی ناشی از دخالت در امور شخصی فرد و دیگری نتیجه سیاستهای غلط اقتصادی است. و با هیچ اقدام فیزیکی نمی توان این دو پدیده را حذف نمود.

  12. از نظر من گناه یعنی نافرمانی خدا ، حالا می خواد ربا و دزدی باشه یا بد حجابی و چشم چرونی !
    ما نمی تونیم بگیم دزدا و ربا خوارا رو بی خیال بریم به مسئله بدحجابی برسیم نه حق داریم بگیم بیخیال هر چی بی حجابه بریم دزدا رو بگیریم، در واقع اگر مسلمان باشیم حق نداریم برا حکم خداوند خودمون تصمیم بگیریم بلکه باید سعی کنیم همه درست وظایفمون رو انجام بدیم ، این کشور که کم مامور کارمند پلیس …. نداره که بگیم باید حتما فلان کار تعطیل بشه تا کار بعدی به درستی انجام بشه بلکه تنها کافیه یک برنامه ریزی درست به همراه اجرای درست و بدون اغماض رو در پیش بگیریم

  13. سلام.گناه یک درهم ربا از هفتاد بار زنا با محارم در خانه خدا سنگین تر است.باور نمی کنید به روایات معتبر مراجعه کنید.

  14. بانظر علی آقا کاملا موافقم.هم بدحجابی گناه است و هم ربا…برای جلوگیری از هر دو اینها باید فکری اندیشید

دکمه بازگشت به بالا